Jag är en språkutvecklare. En rätt bra sådan.

Här är de 20 mest felstavade orden i Sverige:
abonnemang
bestämde
cykel
definitivt
emot
fåtölj
gammal
hej då
iaktta
karriär
lugnt
medicin
noggrann
parallell
rekommendera
skillnad
terrass
tyvärr
ungdomar
överens

Källa:Aftonbladet.se

Okej mina vänner... När jag gick i 9an hade jag 5.a i svenska... När jag gick 1:an på gymn fick jag gå i en barrack och köra rättstavningsövningar. På komvux fick jag mvg i SvA och SvB. Om man bortser från botten nappet i 1:an så tycker jag att jag klarat mig bra... Tills jag läste aftonbladet nyss...

OMG!!! Radera mina betyg och fokusera enbart på 1:an...  

abonnemang- skulle gissa på att jag bommar 2n...
bestämde- vill nog gärna ha 2m om det gåt fort...
cykel- CK alltid ck fast jag VET att det är fel.
definitivt- denna kan jag.
emot- fifty fifty, beror på dagsformen om det stavas med e eller i. Enkel matte, jag vet att jag har rätt ibland.
fåtölj-O
gammal-kan jag efter att ha övat på gymnasiet
hej då-kan
iaktta- ett t?? eller var det två?? Gissar att det är dagsformen här med.
karriär-klart jag kan detta! Jag är ju besatt av det.
lugnt-kan
medicin- tror jag fixar denna
noggrann-ett g, LÄTT bara ett g.
parallell-tvivlar på att jag lyckas få in dubbel L på 2 ställen.
rekommendera- tveksam
skillnad-JAG KAN
terrass-kan
tyvärr-kan men måste alltid fundera
ungdomar-tror jag sätter denna med
överens- eftersom jag sällan är det så kan jag stava till det.

WEEHOOO, någon journalist blir jag aldrig... Men som fredrik lindström skriver i artikeln behövs felstavningen för den språkliga utvecklingen.

Jag är en av sveriges mest framstående språkutvecklare. Jag och mina barn.




http://www.expressen.se/Nyheter/1.1607941/de-har-orden-stavar-vi-oftast-fel-pa

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0